وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ابلاغیهای به رئیسکل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که در ارسال صورتحسابهای مشتریان، بهمنظور جلوگیری از خروج اطلاعات کاربران از کشور استفاده از ایمیلهای با میزبانی خارجی و ایمیلهای عمومی نظیر هات میل، یاهو، جیمیل و ام اس ان ممنوع است و مشتریان بانکها ملزم به استفاده از ایمیل با میزبانی داخلی هستند.
در این ابلاغیه با استناد به ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه در باره راهاندازی شبکه ملی اطلاعات آمده است که درهنگام افتتاح حساب نیز مشتریان ملزم به ارائه ایمیل ایرانی به بانک برای مبادلات هستند.
برای اطلاع از دلایل صدور چنین ابلاغیه ای ازسوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و جزئیات و ابعاد آن با آقای مهندس علی اصغر انصاری معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران، گفتوگو کردهایم.
- با این بخشنامه، تکلیف آن دسته از افرادی که ایمیل داخلی ندارند چه میشود؟
درحال حاضر، بسیاری از کارمندان دولت، ایمیل داخلی دارند و از آن استفاده میکنند. علاوه براین، درحال حاضر نیز تعدادی سرویسدهنده ایمیل در فضای داخلی وجود دارند که ما برای شناسایی آنها فراخوان اعلام کردهایم و قرار است امروز اطلاعرسانی شود که چه کسانی ایمیل داخلی میدهند و افرادی که ایمیل داخلی ندارند میتوانند به آنها مراجعه کرده و ایمیل داخلی بگیرند.
علاوه بر این ما در بخشنامه تصریح کردهایم که فهرست ایمیلهای داخلی و مورد تایید را در سایت متما اعلام میکنیم و مردم میتوانند با مراجعه به آن از سرویسهای مورد تایید، تقاضای ایمیل داخلی کنند.
- آیا مردم به راحتی میتوانند درخواست ایمیل داخلی کرده و اکانت خود را بگیرند؟
مردم مشکلی ندارند. ما سعی کردیم فرایند را تسهیل کنیم.
- چگونه فرایند را تسهیل کردهاید؟
اول آنکه سرویسدهنده داخلی را شناسایی و سپس حمایت میکنیم و سپس اگر فرایندی وجود دارد، سعی میکنیم حداکثر فرایندها را حذف کنیم که کاربر سریع درخواست خود را داده و اکانت خود را بگیرد.
- آیا این اقدام شما از قدمهای اولیه برای بحث اینترنت ملی نیست و آیا قصد دارید با این اقدام دسترسی مردم را به yahooو gmail محدود یا قطع کنید؟
نه اینطور نیست. درحال حاضر، اطلاعات مردم در این دو ایمیل است و مردم برای اطلاع از صورت وضعیتهای خود از این دو ایمیل معمولا استفاده میکنند. بنابراین بهتر است که مردم ایمیل داخلی داشته باشند و از آن استفاده کنند.
البته برای ما مهم نیست که سرویسدهنده چه کسی باشد چراکه ممکن است فرد یک میل سرور داشته باشد یا دستگاهی که کار میکند یک میل سرور داشته باشد یا میتواند از همین سرویسدهندههای داخلی کشور باشد.
درهرحال ما فهرست سرویسهای داخلی مورد تاییدی که میتوانند به مردم ایمیل داخلی بدهند را درسایت متما اعلام میکنیم.
بنابراین قصد ما مسدودسازی یا قطع کردن ایمیلها نیست بلکه هدف اصلی ما جلوگیری از خروج اطلاعات کاربران و مردم به خارج از کشور و علاوه بر آن رونق خدمات وب داخلی است چرا که سرویسدهندگانی که مشتری ندارند میتوانند از این طریق تبلیغات هم داشته باشند و ما هم آنها را پشتیبانی و حمایت میکنیم.
- آیا میل سرورهای ایرانی گنجایش حجم تعداد بالای درخواستهای ثبت ایمیل توسط کاربران ایرانی را دارند؟ و این سرورها، میتوانند تعداد زیادی از اکانتها را پشتیبانی کنند؟
این کار بهتدریج اتفاق میافتد. به عبارت بهتر، هرچه تقاضا و درخواستها، بیشتر باشد طبعا سرویس دهندههای داخلی هم فکری برای توسعه خود میکنند.
درحال حاضر، ظرفیت بسیاری از سرویس دهندههای داخلی کامل نیست اما با ایجاد تقاضا میتوانند خود را آماده کنند. به هرحال، این مهاجرت رفته رفته و بهتدریج انجام میشود و شرکتهایی که این سرویسها را ارائه میدهند باید خود را توسعه دهند و ما هم با یک مدل معقول، این امر را به داخل کشور منتقل میکنیم.
- آماری دارید که درحال حاضر چندکاربر در میل سرورهای ایرانی اکانت دارند؟
من آماری ندارم ولی میدانم که خیلی از کاربران داخلی که الان اینترنت و ایمیل دارند ، همزمان هم ایمیل خارجی و هم ایمیل داخلی دارند.